Tilaustyönä Kantolan keksitehtaan Murujä
vaikkapa: kuulitsää jo että harry salmenniemen uusin liikkuu epämukavuusalueella
vaikkapa: en oo vielä lukenu sitä kirjaa, onko salmenniemi kirjottanu stringit persvakoon vai mitä
tokkopa: mää oon lukenut, nähdäkseni se ei ole yhtään sen helpompi tai vaikeampi kuin texas, saksetkaan
tokkopa: nykyajan analfaabelistikolle tän uudemman luulis olevan vielä helpompi, koska siinä on aika paljon vähemmän sivuja
vaikkapa: ai se on ohuempi. se näytti jossain promokuvassa muhkeelta. mainokset on valetta.
tokkopa: no ei tossa sivunumeroita oo, mutta jotain 60-70 sivua, ehkä?
vaikkapa: ehkä se on just siinä tuo ongelma. että justiinsa ku on tottunu paksuihin kirjoihin, niin se tuhma poika kirjottaa ohuen
vaikkapa: eli sitä pitäs pystyä lukemaanki jostain kohtaa, että saa kritiikin tehtyä
vaikkapa: eiku hesarilla on nyt ainaki eri kynä käytössä
vaikkapa: se oli mervi k ku tykkäs texassaksista ja tämä on sitte janna k.
tokkopa: ylipäänsä salmenniemi on lähinnä klassinen runoilija, jonka kokoelmat toimii vahvan rakenteellisesti ja niistä on usein vähän mielivaltaista ottaa yksittäisiä tekstejä ulos. tässä yksi osasto on yksi teksti, tavallaan. sisältö/sanasto on sitten ”kipeää” nykypuhetta ja cut-up-leikkauksia. periaatteessa se on juuri näin vaikeaa tai helppoa.
tokkopa: eli luultavasti janna ei tajunnut mitään myöskään texasista
vaikkapa: joo, se on ainaki niissä aiemmissa kirjoissa ihan selvä
vaikkapa: onkohan se lukenu texasia
vaikkapa: mut oikeesti, tossa kritiikissä lukee että lukija on vilpitön, kirja ei
vaikkapa: en oo koskaan lukenu mitään tollasta
vaikkapa: ja jos alku tarkottaa jotain muuta, niin se on vielä hullumpaa
vaikkapa: ”Rehellisyys. Tätä mietin, kun luen Harry Salmenniemen (s. 1983) kolmatta kokoelmaa Runojä. Siitä ei usein pääse kiittämään kotimaisen kokeellisen runouden kärkinimiä. Eivätkä he siihen taida tähdätäkään. Toisin on tämän lukijan laita. ”
tokkopa: kantolalla on filosofian tohtorina syvempää ja ongelmatonta tietoa tekijän intentioista
vaikkapa: siis tämä lukija tähtää kiittämään? tähtää rehellisyyteen? kumpaa?
vaikkapa: ja mikään lukija ei oo niin rehellinen ku filosofian tohtori.
vaikkapa: KAIKKI PAITSI KANSI VAIVAA!=?!??”?#
tokkopa: ehkä se oli ironiaa, tai roinaa
vaikkapa: mitä mä ny teen kun mua vaivas se kansi
tokkopa: mua ei, mutta mää olenkin tottunut odottamaan kirjan kansiltakin jotain uudistavaa
vaikkapa:> mää oon tämmönen konservatiivi. pitäs olla semmonen signatuuri kannessa niinku södikalla viiskytluvulla
vaikkapa: kultakirjaimin.
vaikkapa: eikä mitään l33tspiikkiä siihen.
vaikkapa: jaa, kantolaa vaivaa myös aukot
tokkopa: mutta ehkä on typerää keskustella siitä, onko runojän lukeminen nautinnollsita vai ei, kun se tuppaa menemään ton subjektiivisuuden puolelle. minulle se on nautinnollista, jopa meditatiivista
tokkopa: toisaalta myös jo vähän helppoakin
vaikkapa:> monet kirjat kyllä opettaa lukemaan itteensä, jos lukijaa edes vähän kiinnostaa
tokkopa: sinänsä avantgarden ei määritelmänkään mukaa liene tarkoitus tähdätä helppoon nautintoon
vaikkapa: no ei
vaikkapa: tai suuren osan mistä hyvänsä runoudesta tai taiteesta
vaikkapa: mut mä en tajua ton arvostelun funktiota
vaikkapa: tosta ei meinaa tajuta mitään, hyvällä tahdollakaan
vaikkapa: sit tulee semmonen olo että tuo vittuilee jollekulle
tokkopa: onhan tässä cut-upattua ja hakukoneistettua runouttakin katseltu jo vähintään viisi vuotta, ei luulisi enää kovin puun takaa tulevan
tokkopa: varsinkaan texasin jälkeen
vaikkapa: ja kyseessä on runousekspertti
vaikkapa: se on kirjottanu jotain esseitä jostain jenkkipostmodernismistakin. kyllä pitäs irrota paremmin
tokkopa: Niin kuin tässä: ”kukittaminen tarkoittaa kutittamista; kutittaminen tarkoittaa kurittamista; kurittaminen tarkoittaa kuristamista, siis kukittaminen on kuristamista;” Lopputulos on yhdentekevä, kuten niin moni muukin asia tässä maailmassa.”
vaikkapa: tuo on ihmeellinen. tuo lainaushan on ihan perhanan selvä
tokkopa: tässä on nyt vähän jäänyt näkemättä se ilmiselvyys, että kyseessä voi olla esim. loogisen lausekkeen parodia
vaikkapa: eikö oo myös semmonen sanonta ku ”halata kuoliaaksi” tai ”suudella kuoliaaksi” myös
vaikkapa: siis joltakulta taitetaan terä kun kukitetaan, siis annetaan julkista kiitosta
vaikkapa: joo, muodollisesti se on ilmiselvää. mut tossa lauseessa on vielä merkityskin. kaupanpeällisenä.
tokkopa: oho, merkityskin vielä. sinänsä logiikan kielen tutkiminen oli virrata että -esikoisen keskeisiä motiiveja
vaikkapa: virrata etässä on tosiaan semmosta konjunktiokieltä
vaikkapa: eikö tuo vaikuta ihan loogiselta merkitykseltä
vaikkapa:> en ole tohtori, joten en tunne tekijän intentiota, mutta i accidentally merkitys.
vaikkapa: mutta kommervenkit on nyt tässä erittelemättä. se jannakantola sanoo, ettei se niitä erittele.
tokkopa: mutta kriitikoilta, edes hesarin kriitikoilta, ei voi edellyttää lähilukutaitoa, koska suomessa totuttiin viimeistään 90-luvulla lukemaan niin läheltä, että näkyy vain sumeasti joku hahmo, joka paljastuu lopulta linssiä tarkentamalla valotauluksi, jossa lukee ”runouden itseisarvo”
tokkopa: tässä tulee olettaneeksi myös, että ne esiin nostetut lauseet on sitten kanssa luettu tarkasti, eikä vaan kyykistytty pissamaan niiden päälle ja muiden muroihin
vaikkapa: no hesarin ympärillä tuntuu olevan semmonen ideologia, ettei kokeellista runoa voi lähilukea tai se pissaa linssiin ja sitte itkettää.
vaikkapa: eiks tää kantola oo saarikoski-tutkija ollu, ainaki väikkärissään
tokkopa: joo mutta saarikoskea tutkiessa ei hirveitä kommervenkkejä tarvita, kun tuppaa pysymään se lyyrillis-keskenkasvuinen tissuttelu aika hyvin rukkasessa
vaikkapa: kyllä se kuiteski lähiluvulla on höylättävä.
tokkopa: toki. mutta aika eri värkeillä mennään silti
vaikkapa: no mennään mutta kyllä siinä minusta samoillaki vehkeillä pääsee aika pitkälle, ainakin riittävän. mutta jos ei käytä vehkeitään niin kai ne surkastuu
vaikkapa: onko tässä nyt se ongelma että kun kirjan nimi on RUNOJÄ niin se vaan näyttää RUNOJAlta. ihanniinku transvestiitti voi näyttää paula koivuniemeltä.
tokkopa: voisin kaivaa esimerkiksi marjorie perloffin ja kumppaneiden teorioita nyky(kokeellisen)runouden suuntautumisesta pinnan merkityksiin ja leikkiin tässä, mutta säästän niitä lukijoita, joilla on vielä elämänhalunsa jäljellä
vaikkapa: joo pihistä toki. runoustohtorin pitäs ne tuntee. perloffit siis.
tokkopa:> ja tokihan kantola tulee tuossa sanoneeksi, että kuu ja tähdet on kauniimpia kuin mikään teksti
tokkopa: vaikka jannalta nyt unohtui, että kuu ja tähdet ovat, tietyssä teoriaperinteessä, tekstiä
vaikkapa: musta tuntuu että kyky vaikuttua kuusta ja tähdistä on etupäässä kielellinen
vaikkapa: pitää olla jotain, millä saa valettua hohtoa siihen että joku asia on vitun hieno
tokkopa: musta tuntuu, että kyky vaikuttua kuusta ja tähdistä on etupäässä sellainen asia, joka salmenniemen puhujalta on vähän niinku kadonnut ja se saattais olla vähän niinku koko jutun pointti niinku
vaikkapa: !
vaikkapa: there are no stars in the new york sky.
vaikkapa: vai miten se meni
vaikkapa: mutta väitätkö nyt tosissas, että siellä on puhuja?
vaikkapa: nämä hesarilaisethan on julistaneet että puhuja on dööd. kokeellisesta runoudesta.
tokkopa: jos siinä on tekstiä niin siinä on puhuja. mutta onko sillä mitään merkitystä?
vaikkapa: on, koska ihmisen ikävä toisen luo.
tokkopa: onko kiinnostavassa kuvapinnassa puhuja, tai jossain inspiroivassa äänessä?
tokkopa: entä onko jackson pollockissa, simppeleimmässä mahdollisessa oppitunnissa vähän abstraktimpaan kokemiseen, tarina?
vaikkapa: kuvaan on vaikea ajatella puhujaa tai ”näkijää”.
vaikkapa: oisko kuvan ”kertoja” se, joka pyrkii ohjaamaan katseen suuntaa
vaikkapa: mitä se ois pollockilla
vaikkapa: se vois vielä olla jollain velasquezilla
vaikkapa: mitä muuten tuo kantola tarkoittaa tällä: ” ”Kirjallisen” korostus jää silti päällimmäisenä mieleen.”
tokkopa: varmaan vanhaa kunnon kirjallisellisuutta
vaikkapa: ”eniten maailmassa jumala vihaa kaltaisiasi”
vaikkapa: mitä hupia tossa on
vaikkapa: HUPIA
vaikkapa: anteeks, mutta tää kritiikki on kysymysten pohjaton lähteensilmä
tokkopa: tässä vaan päätyy taas sen laarin äärelle, että päivälehtikritiikin kuuluu olla hämärä mutuimpressio, jonka lukemisen keskivaiheilla wittgenstein tappaisi itsensä heti
vaikkapa:> nyt ois wittgen henki irronnu jo ekan lauseen kohdalla.
tokkopa: mutta kritiikkiin sisältyy wittgensteinilainen lause
tokkopa: ”En nyt käy erittelemään kunkin jakson kommervenkkejä, mutta niitä on. Siksi kai runot juuri ovatkin ”runojä”. ”
tokkopa: onko vihreä vihreää, punaista, puhreaa vai runojä?
vaikkapa: aamen ja sorlo vielä perään.
tokkopa: ”siitä mistä en osaa puhua, on vaiettava”
vaikkapa: vihreä on vihrea.
vaikkapa: siitä mysta ei ösaa pühüa.
tokkopa: entä sitten rinnalla miikka laihisen kritiikki samalta päivältä turun sanomista?
vaikkapa: senkin mä luin jo aiemmin, ja vaikka laihinen ei aina oo maailman täsmällisin kaveri, niin kyllä se on monta aurinkokuntaa lähempänä todellisuutta kuin kantola
tokkopa: onko edesvastuutonta ja moraalitonta tehdä tällainen vertaileva leikkaus, kun toinen kritiikki on niin ilmiselvästi vähän…
vaikkapa: ottamatta nyt kantaa edes siihen salmenniemen teokseen
vaikkapa: mutta laihinen on tavan takaa kuitenkin vaivautunut kirjoittamaan niin, että vihjauksia ymmärtämätönkin tajuaa mistä on puhe
tokkopa: niin, kovin vaikea esim. noita alun yleistyksiä on ja luonnehdintoja on lähteä kyseenalaistamaankaan
vaikkapa: ainakaan sikäli, että laihinen selvästi pitää salmenniemeä yhtenä kovimmista kynistä.
tokkopa: tosin laihinen on selkeästi inspiroitunut kirjasta, kun taas kantola ei, mikä toki vaikuttaa kiinnostavien ajatusten syntymiseen
vaikkapa: joo
vaikkapa: mut tuo kantolan meininki on tommosta ankeuttajatouhua
vaikkapa: että jos nyt ei kirja niin kiinnostakaan, niin tartteeko imeä elämä kaikkialta sen ympäriltä
tokkopa: sinänsä voisi sanoa, että laihinen lähtee mukaan kokoelman ja sen luoneen – sanotaan nyt vaikka – ”estetiikan” kielipeliin ja vatkaa lisää sitä samaa vaahtoa
vaikkapa: joo. ja on tossa tommosia kikkailevia kielimuotoja, joista mää en tykkää
vaikkapa: mutta nämä nyt on pelkkää niuhotusta
tokkopa: niin, se ei varmasti ainakaan helpota asiaa
tokkopa: tai en tiedä, onko lähtökohtaisesti hyvä idea kirjoittaa jotenkin lupsakkaasti tai vään koukeroisesti, jos pohjatekstikin on luokiteltavissa avantgardeksi
vaikkapa: ”Seitsemään osastoon järjestetty kokonaisuus tiivistää karkeaksi hiottuun ilmaisuunsa koko joukon nykylyriikoiden männä aikoina hyödyntämiä tehokeinoja. ”
vaikkapa: tän ymmärtämiseksi tarttee olla jo osa jotain kielipeliä
tokkopa: tulee herkästi sellainen kuva, että kriitikko on samassa leirissä. jättäisin moisen enemmän kirjallisuusesseiden puolelle.
vaikkapa: joo. mutta tässä on tämmönen perusongelma. mä käsitän laihisen tekstistä, että se on tosi myötämielinen ja että se kertoo miks se diggaa
vaikkapa: kantolan tekstistä mä tajuan, että sitä hiertää pahasta paikasta mutta se ei kerro mikä sitä hiertää, vaan kiertelee.
tokkopa: mutta tää nyt on sitten toisaalta vähän tämmönen dualismi ja logosentrisyyden puolelle menevä, määhän arvotan laihisen tapaa selkeästi semmosta ”objektiivista” ja ”tieteellistä” tapaa vasten
tokkopa: aivan
tokkopa:> kriitikko voi pelastaa aina itsensä perustelemalla ja selittämällä suolenliikkeensä hyvin, oli sitten itse teoksesta mitä hyvänsä
tokkopa: tähänkin joku varmasti sanoo, että vapaan sanan maassa saa sanoa mielipiteensä ilman mitään fasistisia sääntöjä
vaikkapa: mutta mua ei periaatteessa kiinnosta mihin leiriin kritiikit liputtaa ittensä. pääasia kun tajuaa mitä tapahtuu.
tokkopa: niin saa, mutta silloin myös minä saan tulla ja lyödä pizzalapiolla pään harteilta
tokkopa: tavallaanhan laihinen olettaa, tai laihisen luoma teksti dekoodautuu mun päässäni siten, että hän ”ymmärtää” teoksen ”oikein”
tokkopa: mikä on sukua tuolle samassa leirissä olemiselle
tokkopa: toisaalta se tuntuu olevan aika lähellä sitä ”ymmärrystä”, mikä myös minulla on teoksesta, joten olen ehkä jäävi sanomaan mitään
vaikkapa: koskas oot aatellu sanoa, että juntta tekis terää?
tokkopa: juntta tekis terää ihan vaikka heti, se on ihan samantekevää mitä mediassa sanoo muutenkin
vaikkapa: no, ehkä me ei keskustella sun äänestymiskäyttäytymisestä.
vaikkapa: joo, mä en tosiaan oo vielä tota kokoelmaa lukenu
vaikkapa: mutta texasia vasten tuo kritiikki on uskottava.
Tulkaa takaisin!
Kaikki on, kaikki anteeksi, on annettu.
Tulkaa jo takes!
aurinkomo
10 syyskuun, 2012 at 8:21 am