Kuivaa natinaa
tokkopa: oon lukenu 45 ekaa sivua tuota rimmistä
tokkopa: toistaiseksi siinä ei ole tapahtunut yhtään mitään ja se kieli vaikuttaa lähinnä kansankynttiläkoristelulta, mutta katsotaan nyt.
vaikkapa: oot tietty ihan myyty
tokkopa: silloin tällöin tulee sellaisia fiiliksiä, että jeesus tää on toisaalta helppoa ja nuoleskelevaa
vaikkapa: anteeks mutta miten perseestä kotimainen nykyproosa voi olla
tokkopa: mut jos siinä tulee vähän jotain intensiivisempää toimintaa, niin se alkaa vähän oikeuttaa itseään se apparaatti
vaikkapa: kun mä en oikeesti oo ikinä sietäny rimmisen kieltä
tokkopa: toistaiseksi ollu harmillisen vähän mitään sellaista
tokkopa: se on lähinnä jaarittelua ja jotenkin liian kevyttä
vaikkapa: joo, ja pikkunokkelaa. oon aatellu että se on mun henkilökohtainen ongelma
vaikkapa: se vaan vähä rullailee muttei oikeesti tee mitään
vaikkapa: siinä ei oo sielua, älyä, järkeä tai tunnetta
tokkopa: ei tarpeeksi piikikästä tai sairasta tai älykästä tai viisasta
tokkopa: mietin just, että se menee nyt herkästi vähän siitä toisesta ääripäästä
vaikkapa: vähän niinku sen kirjat on alusta loppuun jotenkin sympaattisia olematta humaaneja, somia olematta kauniita
tokkopa: että nyt on sitten ylenpalttistakin kieltä, mutta se jauhaa ihan tyhjää ja tikusta asiaa ja myös aika mieltä vailla
tokkopa: nimenomaan
vaikkapa: ja minä kun periaatteessa tykkään ns. laveasta kielestä
vaikkapa: mutkun se ei oikein saa otetta mistään, tulee vaan mieleen että kertoja rakastaa ihan saakelisti omaa ääntään ja istutaan tässä nyt iltapuhteilla ja toivotaan että tuo lopettaa. vähän niinku se kaveripiirin paras jutunkertoja, jolla on tietyt maneerit, jotka kuulostaa hyvältä noin kerran
tokkopa: luin kyllä jostain haastattelusta, että rimminen joutui ottamaan vähän pakkia, kun sitä edellistä Pölkkyä ei kukaan oikein tajunnut
vaikkapa: pölkkyä en oo kyllä ees vilkassu
tokkopa: mää koetin sitä alusta kovin odotuksin, mutta ei siitä oikein mitään tullut. en ehkä ollut tarpeeksi tarmokas, mutta ainakaan parinkymmenen ekan sivun perusteella se kankea, vähän vanhalta käännössuomelta kuulostava kieli ei kyllä erityisemmin itseään perustellut
tokkopa: rimmisessä on kyllä barokkia, minkä vuoksi en voi olla symppaamatta ja seuraamatta tuotannon kehitystä, mutta se päästää itsensä aivan liian helpolla. ja toisaalta tekee myönnytyksiä ja nyökkäyksiä
vaikkapa: joo, tuo on just se piirre mistä mä tykkään siinä
vaikkapa: mutta tuntuu ettei se oo päässy kunnolla vauhtiin
vaikkapa: sen pitäs jatkaa vuosikymmeniä niinku joku kilven voltteri, niin johan olis tinkimätöntä kamaa
tokkopa: minkä vuoksi tietenkin tämä palkintokin. kuulostaa nirppanokkaiselta, kateelliselta ja kyyniseltä, mutta ei tuota Nenäpäivääkään lukiessa voi olla ajattelematta riemusta hihkuvaa kirsi pihaa ja minna joenniemeä
tokkopa: ”miten nokkelaa ja hullunkurista! tämä kieli aivan kuin…hengästyttää!”
vaikkapa: ja katso, kirsi huomasi että romaanissa voi joskus olla KIELI
tokkopa: ja onhan rimminen uniikki ja kyllä mää sille sen palkinnon suon. jo aiemminkin siteerattu santeri nemo kyseli, että onko suomalaisessa nykyproosassa ketään, jota ei voisi kääntää täysin ongelmitta vieraille kielille. kyllä rimminen varmaan lähimpänä on.
tokkopa: eri asia on sitten että onko se mikään meriitti
vaikkapa: nii. on siinä semmonen ero, kun nuo useimmat prosaistit pystyy kääntämään menettämättä nyanssinpoikastakaan
vaikkapa: pikemminkin käännös voi ylittää alkuperäisen tekstin
vaikkapa: ois ihan realistinen skenaario
vaikkapa: mutta rimmisen tapauksessa käännöksen pitäs olla ihan toisenlainen, jotta siihen syntyis joku tyylillinen omaleimaisuus
tokkopa: ehkä olisi tarkastelemisen arvoista myös se, miten rimminen on onnistuttu brändäämään kokeellisuuden ohi. tai jos sitä pidetään kokeellisena, niin ainakaan siitä ei puhuta. puhutaan vain hengästyttävästä kielen rekisteristä ja koetetaan pitää tasavertaisena lukijoiden kanssa. sinänsä varmasti hyvä päätös siinä vaiheessa, kun pitää suurentaa sitä lukijakuntaa ja voittaa suurimmat palkinnot
vaikkapa: heh, onhan tossa joku perussuomalainen lähtökohta
tokkopa: toisaalta voi olla ”kokeellisten” kirjoittajien oma vika ottaa se leima itseensä, siitä ei lopulta seuraa mitään muuta kuin jonkinlainen fasistinen nousu. enkä puhu nyt hitler-kortista, vaan jaloista arvoista!
vaikkapa: mut aatteles mikä lopullinen kuolinisku olis suomiproosalle, jos sitä alettas leimata kokeelliseksi tai avantgardistiseksi
tokkopa: aivan kuin nyt perussuomalaiset jne, jos vedetään analogia vähän suuremmaksi
tokkopa: tai ehkä pikemminkin lopullinen kuolinisku kokeellisuudelle ja avantgardelle
vaikkapa: tai siis se leima merkitsis sitä, että totunnaiset yleisöt puskettas pois sen alueelta eikä ois uutta yleisöä
vaikkapa: no kenties sitäkin mutta onko kokeellisuus tai avantgarde ylipäänsä hengissä
vaikkapa: nehän on lähinnä sanoja, joilla tarkoitetaan sitä kun joku ei oo ”tavallista”
vaikkapa: tai kuten eräs kriitikko sanoi, NORMAALIA
tokkopa: niin, epäilemättä kokeellinen kirjallisuus on tämän sesongin neekeri
vaikkapa: niin, vois auttaa jos alettas nimittää sitä toisen polven maahanmuuttajaksi
tokkopa: sitten tarvitsee vain odottaa että jokin kriittinen massa ylittyy, minkä jälkeen voi alkaa pelata päinvastaista korttia: ”meillä on enää pelkkää feminismiä/suvaitsevuutta/kokeellisuutta/vapautta, onko tässä nyt laitaa, kysyn vaan”
vaikkapa: mut runoudessahan se on jo miltei menny tohon
vaikkapa: epäillään järkeään, että kokeellisuus pitää valtaa
vaikkapa: mikä ei voi millään olla totta
vaikkapa: sekin semmonen ne vie meidän naiset -argumentti
tokkopa: meinaatko, että luontolyriikka, päiväkirjamuotoinen maailmanhavaintotilitys, hermeettinen myytinpäivitys ja modernismin krapula olisivat taipuvaisia vilauttamaan säärtään kokeellisen kokeiluille?
vaikkapa: en mää sitä vihjaa, vaan sitä, että on nähny kriitikoitten ja runoharrastajien valittavan, että kokeellinen runoideologia pitää valtaa
vaikkapa: se on tietysti täysin foliot kulmilla tehty väite, mutta silti
tokkopa:> mitenköhän kokeellinen runoideologia poikkeaa kriitikoiden ja runoharrastajien runoideologiasta?
tokkopa: jos nyt vaikka myönnettäisiin, että se pitää valtaa
vaikkapa: se onki kiinnostava kysymys
tokkopa: koska jonkinlainen konsensus se tuntuu kuitenkin olevan, sellaisella fiilis/intuitiotasolla
tokkopa: tietysti sen saa aikaiseksi jo varmaan pelkkä nihil interit / tuli & savu / ntamo / poesia -akseli, mutta eikö tuo ole lähinnä jonkinlainen sosiologinen tilanne
tokkopa: mitä itse tekstin tasolla tapahtuu, lukijasuhteessa, mikä on niin erilaista?
vaikkapa: joo, ja siis tietysti ryhmäytymistä täytyykin olla, jos esteettinen jakolinja sanelee sosiaalis-institutionaalisen
vaikkapa: se muakin kiinnostas, koska ei ihmiset kuitenkaan mitään sosiaalisia ryhmiä lue kun ne runokirjan avaa
tokkopa: niin, tai sosiaalisesti tyhmiä
vaikkapa: no eiks runouden ääressä just saa olla niin sosiaalisesti tyhmä ku mielii
vaikkapa: niin epäpeluri
vaikkapa: niin umpimielinen
vaikkapa: niin skitsofreeninen
vaikkapa: tai autistinen
tokkopa: en tiedä sallitaanko epäpeluriutta tai autismia
tokkopa: tuskin skitsofreniaakaan
tokkopa: umpimielisyyttä kyllä
[…] huolimatta onnea vielä kaikille ehdokkaille! Ai niin, myös 2/2. Toisaalla myös Patalonia näyttää luovivan palkintojen liejuissa. from → Uncategorized ← 8. TykkääOle […]
Ryynit perille, jyvät ränniin « Alussa oli sana
8 joulukuun, 2010 at 5:53 pm